BBC Earth

Alastair Fothergill

Producent Wykonawczy

The Hunt

Na zdjęciu: Alastair Fothergill pośród kolonii albatrosów czarnobrewych na Wyspie Steeple’a Jasona, na Falklandach.

Choć zachowania drapieżników to najbardziej fascynujący element życia zwierząt, w telewizji zawsze pokazywane były tak samo: rozszarpywane ciała, zakrwawione zęby, mówiąc krótko – natura w najbardziej okrutnej i bezlitosnej postaci. Drapieżniki od zawsze postrzegane były, jako imponujące, ale przede wszystkim agresywne zwierzęta, a jednym z najważniejszych elementów ich egzystencji, na jaki zwracano uwagę, był sam akt pozbawiania przez nie życia bezbronnych ofiar.

W przeszłości, gdy producent wykonawczy wysyłał ekipę, która miała sfilmować scenę polowania drapieżnika, pierwszą rzeczą, o którą pytał reżysera było, czy udało się uwiecznić śmierć ofiary.Ale zabijanie samo w sobie nie jest aż tak ciekawe, bo jak już zwierzę pozbawi życia ofiarę to nie ma, o czym opowiadać. Interesujące są przygotowania, strategie, które opracowują zarówno drapieżcy, jak i ich ofiary. Nikt wcześniej dokładniej się temu nie przyglądał i właśnie taki jest cel powstania Łowców.

W moich poprzednich programach: Błękitnej Planecie, Planecie Ziemi, Mroźnej Planecie, przyglądaliśmy się habitatom, staraliśmy się, aby widzowie poczuli klimat miejsca i scenerii. Tematem przewodnim Łowców jest określony rodzaj zachowania – drapieżnictwo. Jeżeli chodzi o wyzwania, z jakimi muszą radzić sobie drapieżniki i ich ofiary, to są one całkowicie powiązane z ich środowiskiem życia. Z tego względu realizując Łowców staraliśmy się połączyć epickie zdjęcia krajobrazów i opisy środowisk z przykładami najciekawszych i najbardziej ekscytujących zachowań w naturze.

Podczas kręcenia tej serii pojawiła się, i to całkiem niespodziewanie, jeszcze jedna, fascynująca dla mnie rzecz: udało nam się umieścić widzów jeszcze bliżej zwierząt. Duża część zdjęć do filmów przyrodniczych zdominowana jest przez technologię. Istnieje cała szkoła realizacji filmów przyrodniczych, która skupia się na objaśnianiu sposobu używania kamery i jej umiejscawiania. My chcieliśmy, aby oglądający odnieśli wrażenie, że towarzyszą zwierzętom w polowaniu i ucieczce przed drapieżnikami. Umieściliśmy stabilizowane żyroskopowo kamery na terenowych samochodach, helikopterach, a nawet słoniach, po to by móc filmować całe sekwencje zdarzeń z różnych ujęć, przy pomocy cały czas poruszającej się kamery. Nie chcieliśmy pozostać w tyle, tylko widzieć akcję z bliska, nie przeszkadzając jednocześnie zwierzętom.

Mam nadzieję, że dzięki temu programowi widzowie przekonają się, jak trudnym zadaniem jest dla zwierząt zdobywanie pożywienia i jak często polowania drapieżników nie przynoszą żadnego efektu. Chcemy, aby widzowie zaangażowali się emocjonalnie w tę autentyczną i pełną dramatyzmu opowieść. Mam nadzieję, że po obejrzeniu programu stwierdzą, że wszystkie drapieżniki i ich ofiary są wspaniałymi, przepięknymi istotami, perfekcyjnie przygotowanymi przez naturę do swojej roli w ekosystemie i zapamiętają, że nie należy ona do łatwych bez względu na to, w której części układu się znajdują. W naturze nie ma podziału na „dobrych” i „złych”.